Alle collecties
Contractbeheer
Balans huurder
Hoe geef ik aan dat mijn huurder een betalingsachterstal heeft wanneer ik het contract toevoeg ?
Hoe geef ik aan dat mijn huurder een betalingsachterstal heeft wanneer ik het contract toevoeg ?
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wanneer u een reeds bestaand huurcontract, daarmee bedoelen we een huurcontract dat al in werking is getreden,  toevoegt aan de applicatie is Smovin niet op de hoogte van de betalingsgeschiedenis van dit contract. Indien uw huurder een betalingsachterstal heeft of wanneer u het opportuun vindt, kan u de geschiedenis invoeren in de applicatie. 

Als u nog niet weet hoe het saldo van uw contracten wordt berekend, vindt u hier een artikel over dit onderwerp.

U kan het saldo berekenen op 2 manieren: 

U kan éénmalig een verschuldigd bedrag toevoegen dat overeenkomt met het totale achterstal dat uw huurder heeft op het moment dat u het contract toevoegt aan de applicatie. Om dit te doen dient u enkel een verschuldigd bedrag toe te voegen voor het contract en selecteert u de optie "initieel saldo" in het keuzemenu. 

Het voordeel van deze methode is dat het snel en eenvoudig is. Het nadeel is dat u dan niet over een volledige betalingsgeschiedenis beschikt in de applicatie die het volledige achterstal van uw huurder documenteert. 

U kan ook de volledige betalingsgeschiedenis toevoegen van het contract (of van het achterstal). Dit doet u door één voor één de bedragen voor huur en kosten die u huurder verschuldigd is toe te voegen, evenals de bedragen die hij betaald heeft. 

Deze methode neemt iets meer tijd in beslag maar het is de enige manier om de betalingsgeschiedenis volledig weer te geven.

Opmerking: U kan starten met het ingeven van het initiële saldo (positief of negatief) per contract en daarna, wanneer u tijd heeft of wanneer het nodig is (bijvoorbeeld wanneer u een dossier voorbereidt voor een advocaat of een Vrederechter), kan u de volledige betalingsgeschiedenis toevoegen. 

Was dit een antwoord op uw vraag?